"DEMI MASA"

Wednesday, May 15, 2013

PENGUKURAN RUANG DAN WAKTU DALAM HIKAYAT MALIM DEMAN

Pengukuran konsep ruang dan waktu dalam Hikayat Malim Deman terbahagi kepada

dua cara, iaitu secara objektif dan secara subjektif.



a) Pengukuran Secara Objektif.

Pengukuran secara objektif adalah berdasarkan pada penggunaan angka, masa dan

hari bagi menggambarkan keluasan, sama ada keluasan ruang tempat mahupun ruang

masa.



(i) Angka

Angka-angka yang sering digunakan untuk mengukur ruang dan waktu ialah angka dua belas (halaman 39), seratus (42), lima (56), dua (42), dan seribu (16). Angka-angka itu dipadanklan dengan tingkat (misalnya, dua belas tingkat), hari, bulan, tahun dan tapak. Misalnya dalam contoh di bawah.


Adapun masanya tuan puteri itu turun bermain ke sini pertama-tama kepada empat belasa hari bulan, yang kedua kepada lima belas hari bulan dan yang ketiga kepada enam belas hari bulan; di dalam tiga hari itu adalah ia sampai ke mari

                                                                                                                                   (halaman 22)

Seketika lagi tukang yang empat puluh empat itu pun turunlah bekerja tiga hari tiga malam membuat balai gambang iti.

                                                                                                                             (halaman 33 – 34)


(ii) Masa dan Hari

Tidak ada masa yang tepat digunakan. Pengukurannya berdasarkan kepada hari siang, malam, petang dan senjakala. Contohnya, kesedihan Malim Deman yang ditinggalkan oleh Tuan Puteri Bonsu digambarkan berlanjutan selama “tujuh hari tujuh malam tiada beradu, tiada santap, leka dengan menagis sahaja”.  Manakala, jauh pengembaraan / perjalanan Malim Deman digambarkan ;


Habis hari berganti hari,

Habis malam berganti malam,

Habis bulan berganti bulan

Habis tahun berganti tahun.

                                                                                                                                       (halaman 50)



(iii) Angka dan Hari

Pengukuran ruang dan waktu berdasarkan pada angka dan hari digunakan secara serentak.


Hari Ahad bertipa Senin,

Dua belas haribulan,

Dua belas tapak bayang-bayang,

Menderau-derau hujan panas,

Sambung-menyambung kilat,

Panah memanah halilintar,

Berbunyi sekalian bunyi-bunyian.

                                                                                                                                      (halaman 44)


b) Pengukuran Secara Subjektif

Pengukuran ruang dan waktu secara subjektif digunakan adalah berkaitan dengan tanggapan pemikiran manusia yang tidak dapat mentadbir alam secara objektif. Pengukurannya berdasarkan keupayaan tanaga manusia, haiwan, bunyi-bunyian, status, manusia, simpulan bahasa, susun lapis alam, kata –kata runs dan ungkapan.



(i) Angka dan Haiwan

Walaupun angka digunakan, namun gambaran sebenar keluasannya tidak dapat dipastikan. Kita tidak tahu seluas mana setiap satu ruang, satu lapis alam dan satu lapis waktu, sebagaimana kita tidak ketahui selama mana keupayaan tenaga haiwan dapat bertahan apabila digunakan. Contohnya,


Tujuh ruang, tujuh pemanah,

Selelah burung terbang,

Selejang kuda berlari.

                                                                                                                                           (halaman 9)


(ii) Simpulan Bahasa
Penggunaan simpulan bahasa terhad untuk mengukur waktu sahaja. Tidak banyak simpulan bahasa yang digunakan. Penggunaannya hanya untuk menggambarkan usia Malaim Deman sahaja.


Umur setahun jagung,

Darah setampuk pinang,

Besar di bawah pisang goyangan,

Besar di bawah tebu berlengkar.

                                                                                                 (halaman 10)


(iii) Jangkauan Bunyi-Bunyian

Terdapat juga penggunaan alat muzik untuk mengukur ruang dan waktu, iaitu jankauan bunyi muzik yang dapat kedengaraan. Muzik digunakan sebagai alat komunikasi di antara pihak istana dengan rakyat yang tinggal di merata tempat. hal ini mengammbarkan keluasan ruang kekuasaan raja dan cepatnya komunikasi mereka.


Titir canang pemnggil,

Pukul tabuh larangan,

Palu gong palung.

                                                                                                                                      (halaman 11)


(iv) Status Manusia

Jawatan dan gelaran yang ada pada rakyat dan golongan pentadbir boleh menggambarakan ruang kekuasaan seseorang raja. Dalam Hikayat Malim Deman terdapat jawatan-jawatan seperti temenggung, laksamana, Orang Kaya Besar, menteri, hulubalang, sida-sida, bentara hingga kepada rakyat hina-dina, kecil besar, tua muda dan lelaki perempuan.


(v) Susun Lapis Alam

Susun lapis alam digunakan apabila menggambarkan ruang dan jarak yang jauh di antara istana Raja Jin dengan istana Tuan Puteri Bongsu, dan kampung Nenek Kebayan. Misalnya dalam contoh di bawah.


Ayuhai kakanda, silahlah ambil sirih ini. Jika kakanda menempuh lautan gelap, kakanda santaplah sekapur, nescaya teranglah lautan itu, dan Jika kakanda menempuh lautan api, kakanda santaplah sekapur, nescaya padamlah api itu, apabila kakanda menempuh lautan sejuk, kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah sejuk itu, dan apabila kakanda menempuh lautan kuning, kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah kuning itu, dan apabila kakanda menempuh lautan hijau, kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah hijau itu dan apabila kakanda menempuh lautan masin, kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah masin itu, dan apabila kakanda menempuh lautan bisa, kakanda santaplah sekapur, nescaya hilanglah bisa itu.

                                                                                                                                   (halaman 58)


(vi) Kata-kata Runs

Objek yang digunakan sebagai pengukur dalam kata-kata runs adalah bercampur-aduk. Walau bagaimanapun, kita dapat memahami konsep ruang dan waktu yang digambarkan.

Tempat jin yang banyak,

Tempat syaitan yang banyak,

Masuk hutan keluar hutan,

Masuk padang keluar padang,

Masuk rimba keluar rimba,

Bertemu cangkat didakinya,

Bertemu lurah sama dituruni,

Habis hari berganti hari,

Habis malam berganti malam,

Habis bulan berganti bulan,

Habis tahun berganti tahu.

                                                                                                                                         (halaman 16)

(vii) Haiwan dan Tumbuhan

Pengukuran ruang dan waktu berdasarkan haiwan dan tumbuhan digunakan sewaktu menggambarkan jangka masa kehamilan Tuan Puteri Bongsu.


Selama enggang menggeram,

Selangkas betik berbuah,

Semasak buah rumbia.

                                                                                                                                (halaman 43)

NILAI RUANG

Nilai ruang dapat difahami dengan melihat pengisiannya. Dalam Hikayat Malim Deman, manipulasi bahasa berjaya dieksploitasi dengan baik untuk menggambarkan nilai ruang. Antara elemen yang membentuk nilai ruang ialah kapasiti manusia, material dan kuasa magis.



(i) Berdasarkan Kapasiti Manusia

Terdapat banyak sekali nilai ruang berdasarkan pengisian manusia. Contohnya, dalam halaman 12, episod yang menggambarkan peristiwa Malim Deman ingin keluar mengembara, segala rakyat dari golongan pentadbir hingga kepada bawahan keluar untuk mengucap selamat keberangkatan/mengiring Malim Deman – dari yang capek, yang buta, yang pekak, yang kecil, yang jauh, yang pendek hinggalah kepada yang berpenyakit. Selain mengambarkan wujudnya sebuah kerajaan, peristiwa itu juga mengambarkan keakraban rakyat dengan golongan pemerintah.



(ii) Berdasarkan Material

Tidak banyak peristiwa dikaitkan antara nilai ruang dengan material, kecuali ketika mengambarkan Kuala Bandar Muar. Tujuannya mungkin untuk menunjukkan kelebihan yang ada pada negeri berkenaan serta mengagung-agungkan golongan pemerintah. Sistem pentadbiran Bandar Muar digambarkan bersistematik -  ada pelbagai jawatan dengan pembahagaian tugas masing – masing. Bandar Muar digambarkan sebuah negeri yang makmur, mewah dengan pelbagai hasil bumi dan ternakan. Mewahnya / kaya Bandar Muar hingga, “emas perak penuh di rumah”, dan “tangga rumah emas bertuang”, sebagaimana digambarkan dalam gurindam di bawah.


Awak tua Bandar terbuka,

Emas habis, dagangan mudah,

Kerbau kambing sesak di padang,

Itik angsa tenang kuala

Merpati lindungan langit,

Rengkiang tujuh sejanjar,

Teman dengan sekerat kota,

Emas perak penuh di rumah,

Tangga rumah emas bertuang,

Ibu tangga rumah emas bertitek;

                                                                                                                                           (halaman 2)


Begitu juga dengan kegiatan ekonomi perdagangan yang pesat serta kapasiti ruang berdagang yang cukup luas digambarkan dengan berhimpunnya perniaga kain sutera, lilin, mastulin, getah dan sebagainya. Dalam aktiviti diraja seperti majlis perkahwinan misalnya, digambarkan terdapat pelbagai jenis barang makanan. Istana raja digambarkan begitu hebat sekali sebagai penanda kebesarannya.

Tujuh ruang, tujuh pemanah,

Selelah burung terbang,

Salejang kuda berlari.

                                                                                                                                        (halaman 9)

Dalam majlis perkahwinan Tuan Puteri Bungsu dengan Malim Deman digambarkan nilai materialnya.

Sabung tak henti tiga bulan,

Sabung bertunda bulu ayam,

Air didih menganak sungai,

Kerak nasi membusut jantan,

Terung berbuah di gelegar,

Kunyit berhimpang atas para,

Serai beranak atas dapur.

                                                                                                                          (halaman 38)

(iv) Berdasarkan Kuasa Magis

Kuasa magis juga berperanan terhadap nilai ruang. Menurut Prof. R. Roolvink, masyarakat Melayu pada zaman lampau mempunyai kesanggupan untuk mencipta dunia fantasi mereka sendiri. hal ini disebabkan oleh pengaruh budaya, kepercayaan India Kuno dan Islam yang kuat. Di halaman 58 digambarkan peristiwa Malim Deman hendak ke kayangan dengan hanya memakan sirih sahaja sudah cukup untuk mengatasi masalah dari pelbagai jenis lautan dengan pelbagai jenis halangan – api, sejuk, gelap dan sebagainya. Contoh lain, di halaman 82, iaitu peristiwa menerbangkan istana pemberian Si Raja Jin kepada Malim Deman dan isterinya untuk dibawa ke Bandar Muar. Ruang jarak perjalanan yang ditempuh ialah tujuh hari tujuh malam baharulah sampai ke Bandar Muar.


(v) Berdasarkan Bintang

Ruang yang dimaksudkan ialah merujuk saiz watak bintang. Kehebatan burung Borak membawa Maim Deman hingga ke pintu kayangan dan peristiwa Tuan Puteri memberi maka sekawah nasi dan kambing seekor kepada Borak mewujudkan nilai ruang tersendiri. Ruang jarak yang jauh dari bumi ke kayangan dan penerbangan yang tinggi mengatasi awan oleh burung Borak digambarkan seperti berikut.

Hilang disaput awan yang puteh,

Hilang disaput awan yang kuning,

Hilang disaput awan yang biru,

Sakali membawa edar ke kiri,

Dua kali membawa edar ke kanan,

Tiada boleh membawa edar lagi,

Hilang disaput si mega-mega.



                                                                                                                               (halaman 58 – 59)

No comments:

Post a Comment