"DEMI MASA"

Friday, May 10, 2013

KONSEP WAKTU DI DALAM HIKAYAT MALIM DEMAN

Konsep waktu dalam Hikayat Malim Deman menggambarkan tentang persepsi orang Melayu terhadap waktu. Terdapat konsep waktu yang sebenarnya, iaitu waktu yang dapat diukur dengan menggunakan konsep hari, minggu, bulan dan tahun. Terdapat juga  konsep waktu yang tidak dinyatakan dengan tepat dan memerlukan imaginasi serta pengalaman pembaca/pendengar untuk menganggarkan kadar waktu yang dinyatakan. Bagi memahami konsep waktu dalam Hikayat Malim Deman, kita boleh merujuk kepad (a) waktu abstrak, dan (b) waktu konkrit. Walau bagaimanapun, kedua-dua konsep waktu itu bertindan-tindih.


a) Waktu Abstrak

Waktu abstrak ialah waktu yang digambarkan melalui ungkapan dan kata-kata runs, iaitu satu susunan kata-kata yang teratur, tersusun indah dan sering diucapkan berulang kali. Pengukuran waktu abstrak berdasarkan anggaran seperti ‘”berapa lama,” “antara barapa lama,” “sekitar” dan lain-lain. Contonya, dalam muka surat pertama pengarang berkata “Inilah warita orang dahulu kala, entahkan beberapa zaman lamanya carita dibawa air yang hilir, angin yang lalu dan burung yang terbang’. Dalam Hikayat Malim Beman, konsep waktu abstrak terdapat dalam beberapa gambaran peristiwa.


(i) Umur Malim Deman

Umur Malim Deman diukur/dinilai secara perbandingan, iaitu berdasarkan umur tumbuhan. Gambaran umur yang masih mentah itu dapat dirujuk melalui kata-kata bondanya.

Umur setahun jagung,

Darah setampuk pinang,

Besar di bawah pisang goyangan,

Besar di bawah tebu berlengkar.

                                                                                                   (halaman 10)



Kita sukar menilai usia jagung atau darah (?) tumbuh kerana bersifat subjektif. Jagung/pinang yang tumbuh di tanah subur mengalami pembesaran yang berbeza dengan jagung/pinang yang tumbuh di tanah gersang. Walau bagaimanapun, ungkapan di atas menggambarkan bahawa pemikiran Malim Deman masih mentah dan masih muda.


(ii) Aksi Berhimpun

Gambaran nilai waktu, kepantasan bertindak dan aksi rakyat terhadap pekerjaan raja dapat dilihat apabila Bujang Selamat menitir canang, memikul tabuh dan memalu gong memanggil rakyat berhimpun.


Yang capik datang bertongkat,

Yang buta datang berpimpin,

Yang pekak leka bertanya,

Yang kecil terambin lintang,

Yang jarak tolak-tolakkan,

Yang pendek tinjau-meninjau,

Yang kurap mengekor angin

                                                                                                                                       (halaman 11)


Gambaran nilai waktu dalam aksi berhimpun di atas diulangi dalam peristiwa yang lain, misalnya titah Si Raja Jin yang meminta rakyat tentera berhimpun

                                                                                                                                 (halaman 81)


(iii) Aksi Berperang

Dalam peperangan memerlukan kelicikan dan  kepantasan bertindak. Kepetahan fizikal sangat penting di samping mampu membaca pergerakan lawan. Ketika berperang dengan Raja Mambang Molek digambarkan kepetahan aksi Malim Deman menepis tikaman keris Sepukul Pamur Perak Tiga Biji di hujungnya dengan lompatan yang pantas dan terapung seperti rama-rama. Demikian juga kepetahan Raja Mambang Molek ketika menangkis keris Jalak Jantan Berkerawang Pamur, digambarkan;



Raja Mambang Molek ke udara terlalu cepat tiada sempat dipandang mata, seperti kilat yang maha tangkas rupanya:

Ditikam ke kiri ia ke kanan,

Ditikam ke kanan ia ke kiri,

Ditikam ke hadapan ia ke belakang,

Ditikam ke atas ia menyusup ke bawah,

Ditikam ke bawah ia melompat ke atas.

                                                                                                              (halaman 71)



(iv)            Kehamilan Tuan Puteri Bongsu

Kehamilan Tuan Puteri Bongsu yang selama 12 bulan digambarkan dengan membandingkan dengan burung enggang dan tumbuhan.



Selama enggang mengeram,

Selangkas betik berbuah,

Semasak buah rumbia.

                                                                                         (halaman 43)



Daripada contoh-contoh di atas jelas menunjukkan bahawa waktu abstrak digambarkan melalui fenomena alam, pergerakan manusia dan haiwan yang terdapat di sekitar mereka sebagai menandakan mereka memahami alam dan perkaitannya dengan kehidupan mereka.



b) Waktu Konkrit

Waktu Konkrit ialah waktu yang lebih jelas digambarkan berdasarkan nombor, hari, minggu, bulan dan waktu-waktu tertentu pada setiap peristiwa yang berlaku di dalam cerita.



(i) Malim Deman Bersantap

Bagaimana cepatnya Malim Deman bersantap digambarkan berdasarkan nombor: dua, tiga, empat, lima dan enam.



Santap ia santap beradat,

Dua suap tiga sudah,

Keempat basuh tangan,

Kelima kumr-kumur,

Keenam makan sirih,

Kelat jatuh ke rongkongan,

Seri naik ke peroman

                                                                                        (halaman 14)


(ii) Memulakan Perjalanan

Pemilihan waktu yang sesuai untuk memulakan perjalanan berdasarkan hari dan tarikh serta masa. Waktu yang dianggap baik oleh Malim Deman untuk memulakan perjalanan ialah:

Ahad bersusun dengan Senin,

Pada dua belas haribulan,

Dua belas tapak bayang-bayang.

                                                                                 (halaman 16)


(iii)       Tuan Puteri Bongsu Bersalin

Ketika Tuan Puteri Bongsu bersalin melahirkan Tuanku Malim Dewana, konsep waktu digambarkan dengan jelas, iaitu berdasarkan hari, tarikh, masa dan persekitaran.


Hari Ahad bertimpa Senin,

Dua belas haribulan,

Dua belas tapak bayang-bayang,

Menderau-derau hujan panas,

Sambung-menyambung kilat,

Panah memanah halilintar,

Berbunyi sekalian bunyi-bunyian.

                                                                                  (halaman 44)


(iv) Majlis Perkahwinan Malim Deman

Majlis perkahwinan Malim Deman dengan Tuan Puteri Bongsu digambarkan jarak waktu persiapan, dan permulaan persiapan. Namun masa tidak digambar dengan tepat. Hal ini dapat difahami kerana persiapan majlis perkahwinan memakan masa yang lebih panjang.



Maka kepada masa ketika yang baik malam Ahad bersusun Senin bekerjalah tiga bulan lamanya.

                                                                                                                                         (halaman 38)

(v) Pengembaraan Malim Deman

Lama pengembaraan Malim Deman mencari isterinya, Tuan Puteri Bongsu, dinyatakan berdasarkan hari, bulan dan tahun. Walaupun penyataannya masih bersifat abstrak, namun kita dapat memahami jangka masanya. Gambaran yang sedemikian difikirkan sesuai kerana pencarian itu sendiri tidak menjanjikan jangka masa. Pencarian itu digambarkan sebagaimana berikut.


Habis hari berganti hari,

Habis malam berganti malam,

Habis bulan berganti bulan,

Habis tahun berganti tahun.

                                                                                                                                     (halaman 50)



(vi)                 Bertemu dengan Wali Allah

Gambaran waktu dan persekitaran ketika Malim Deman bertemu dengan wali Allah dinyatakan dengan jelas.  Dikatakan bahawa waktu mimpi itu masa saat yang sempurna, iaitu ketika;


Tengah malam sudah terlampau,

Dinihari belum lagi tampak,

Budak-budak dua kali jaga,

Orang muda pulang bertandang,

Orang tua berkalih tidur;

Embun jantan rintik-rintik,

Berbunyi kuang juah ke tengah,

Sering lanting riang di rimba;

Melenguh lembu di padang,

Sambut menguak kerbau di kandang,

Berkokok mendung, merak mengigal,

Fajar sidik menyingsing naik,

Kicak-kicau bunyi murai,

Taptibau melambung tinggi,

Berkuku balam di hujung bendul,

Terdengut puyuh panjang bunyi;

Puntung sejengkal tinggal sejari;

Itulah alamat hari nak siang.

                                                                                                                                     (halaman 4)


(v) Membuat Balai Gambang

Jangka masa membuat Balai Gambang bagi kegunaan Malim Deman dan Tuan Puteri Bongsu berangkat dari Hulu Bandar Ke Kuala Bandar Muar digambarkan secara tepat. Balai itu dapat disiapkan dalam masa tiga hari tiga malam diusahakan oleh 44 orang tukang.

Maka dengan takdir Allah Subhanahu Wataala, sekitika lagi tukang yang empat puluh empat itupun turunlah Bekerja tiga hari tiga malam membuat balai gambang itu…



                                                                                                                                     (halaman 34)

No comments:

Post a Comment